,,You know, they're congratulating the Stones on being together 112 years. Whoooopee! At least Charlie and Bill still got their families. In the Eighties, they'll be asking, "Why are those guys still together? Can't they hack it on their own? Why do they have to be surrounded by a gang? It's all right when you're 16, 17, 18 to have male companions and idols, OK? It's tribal and it's gang and it's fine. But when it continues and you're still doing it when you're 40, that means you're still 16 in the head.’’ (John Lennon, 1980)

Kapcsolatunk nem újkeletű. Már persze az én szempontomból nézve: nekik egy 45 éves karrierrel a hátuk mögött ugyan mit számít egy 12 éves (ráadásul egyoldalú – bár nem futó) ismeretség? Amikor képbe kerültem –vagy inkább nálam ők-, már 33 éve játszottak együtt. Sőt, amikor születtem, már 22 közös év volt mögöttük. Hihetetlen társaság. Ha ők nem unnak egymásra –miért is tennék-, mi hogy tudnánk megunni őket? Főleg, amíg ilyen pöpec lemezeket (A Bigger Bang, 2005) és turnékat csinálnak? Szóval én az előző (első) budapesti koncert idején figyeltem fel rájuk igazán, legalábbis a velük kapcsolatos legkorábbi emlékem (a You Got Me Rocking klipje) abból az időből való. Persze előtte is turkáltam már anyámék kazettái között – sok van nekik, de kevés engem érdeklő előadó. A Beatlestől pl. konkrétan semmi, Lennontól is csak egy másolt válogatás (számcímek, lemezcím persze sehol, csak a név volt ráírva a tokra – később persze rájöttem, hogy a Collection c. ’82-es válogatásról van szó). Jaggeréktől az első (’64-es) album nyugatnémet kalózkiadása meg a Some Girls másoltan (a kazettán és a tokon szám- vagy lemezcímeket továbbra is hiába keresnénk, sőt a zenekarnév sem szerepel a maga teljességében, csak annyi: Rolling). Viszont a Miss You és a (Just Like) Starting Over kislemezeket megvették bakeliten, (féltve őrzött kincsek nálam) sőt egy német barátjuktól megkaptam az Aftermath-ot eredeti kiadású (nyugatnémet) bakeliten – na, talán ez az egész gyűjteményem legnagyobb kincse. A borítón a lilásfekete csoportkép – a CD-s újrakiadás borítója egész más – most akkor melyik az eredeti? Szóval, ezeket ismertem tőlük, meg az unokabátyám Big Hits c. válogatáskazettáját (MHV-kiadás, ’90-as évek), ami ugye nem túl sok. Negyedikes koromban (a ’94 -’95-ös tanév során) csináltam egy suliújságot – egyedül, kézzel (hol volt akkor még a számítógép, pláne a net!), hetente jelent meg 4 példányban – a rajztanár fénymásolta le az eredeti ,,kéziratot’’. Én írtam a cikkeket és én rajzoltam a képeket is. 80 Ft-ot kerestem vele, ez pont 4 kávéra volt elég az automatánál. Hétfő volt az újság címe (fantáziadús cím: hétfőnként ,,jelent meg’’ ugyanis), volt egy kabalaállata (Arnold, a macska, aki feltűnően emlékeztetett Garfield-ra), sőt egyszer még különszáma is, Arnold címmel. Ez utóbbi volt egyben az utolsó szám is – ez főleg a sikertelenségnek tudható be. Az előző 14 számot elkapkodták, ezt azonban nekem kellett szétosztogatnom. Olyannyira szétosztogattam, hogy az eredeti színes példány sem maradt meg, csak 1 feketefehér fénymásolat. Visszatérve a Rolling Stones-ra: ebben (II. évf., IX. szám, 1995. 05. 01.) a számban szerepelt egy rövidebb cikkem róluk az augusztusi koncert kapcsán. Egy 10 éves ember zagyvaléka, sok értelme mondjuk nincs, ráadásul még a Beatlest is sikerült belekevernem. Nagy bajban lehetett, aki ebből akart tájékozódni a koncertről.J

,,A GÖRDÜLŐ JAGGER ÉS CSAPATA (KŐ EGY CSAPAT)

Augusztus 8.-án berobban a Népstadionba az őskövület a Rolling Stones Jáger Mihállyal az élen. A Népstadionban 310 hangfalból fog üvölteni az ötven fölötti Mick Jagger, 1500 KW segítségével. A két kő alapító a Keith meg a Mihály. Lennon meg Jagger barátok voltak. A Sztonsz jobb mint a Bitlisz. Igen a Beatles… Lennon adta az együttesének a nevét a beat (ütés) és Beatle (skarabeusz) szavakkal játszva. Szó ami szó, John Lennon jobb író volt mint Jagger, Jagger viszont jobb zenész. A Beatles hamarabb kezdte, és hamarabb fejezte be mint a Rolling Stones. A Rolling Stones idén ünnepelte 35. (sic!) születésnapját Jagger meg az 52.-et. Mick ,,alig’’ öregebb mint a Gördülő Kövek. Szerintem még sokáig és sikeresen fognak gördülni a kövek. Az Augusztusi (sic!) koncertre a jegyek /igen jó forrásokból tudom/ 5-10 ezer forintig kaphatók. Ez nem is csoda, hiszen először járnak Magyarországon a fiúk. Szerintem senki sem bánja meg, mert nagyon jól tudnak zenélni. Nemsokára Mick Jagger démoni éneke fogja megdöngetni a Népstadion falait.’’

 Olyan érzésem támadt újraolvasva a cikket 12 év távlatából, mintha a mondatok nagyrészét csakis azért írtam volna, hogy beteljen a lap. Sanszos, hogy így volt.J Majdnem kimentünk a koncertre, de apám drágának találta a jegyeket. Azon a nyáron vettem egy pólót a Balatonnál az új, tüskés logóval, ez volt az első zenekaros pólóm. Az egyik osztálytársam szülei kinn voltak a koncerten és hoztak neki hivatalos pólót, aztán hallgathattam, hogy az enyém hamisítvány, az övé bezzeg eredeti… (Irigykedtem is miatta.)

Aztán a 11. szülinapomra kaptam egy walkmant meg a Voodoo Lounge-ot kazettán.

Na, az az album nagyon elkapott, életem egyik legmeghatározóbb lemezévé vált, a kazettát szó szerint szakadásig hallgattam, azóta már beszereztem CD-n is (muszáj volt).

Amikor először végighallgattam, na akkor bántam igazán, hogy nem lehettem ott a koncerten. Aztán összecsipegettem még pár morzsát az életműből, úgymint a Bridges To Babylon, a Forty Licks meg a Live Licks és persze A Bigger Bang.

A Live Lickset konkrétan azért kértem 2004 Karácsonyára, mert addigra már végképp letettem arról, hogy valaha is élőben láthatom a zenekart. Legalább hallhassam, gondoltam magamban. Még jobban elkeserített, amikor elcsíptem a tévében a Beverly Hills 90210 egyik epizódját (se azelőtt, se azóta nem néztem a sorozatot), amely konkrétan a Rolling Stones címet viselte és a sztorija a Voodoo Lounge turné egyik koncertje köré épült. Ebből következően pár koncertrészlet is felbukkant.

Ekkor (2004 augusztus), ,,végső elkeseredésemben’’ írtam a következő verset, amely rossz ugyan, de a film kiváltotta érzéseimet hűen tükrözi.

Már a címben feltett kérdés is magáért beszél:

 

Sosem jutok el Rolling Stones-koncertre?

 

Sosem látom élőben a Rolling Stonest?

A dolog már egy párszor kiborított.

Sosem jutok el Rolling Stones-koncertre?

El se hiszed azt, hogy milyen jó lenne!

Nem fogom őket élőben látni,

Ha nem fognak újra erre járni…

Keith Richards a legeslegjobb gitáros,

A játéka a csodával határos,

Szóval ő az egyik példaképem,

Feldob, ha hallgatom és, ha nézem.

A VOODOO LOUNGE a legjobb albumuk,

Ők meg a legjobbak (de azt tudjuk)

És emlékszem egy Rolling Stones-autóra,

Ami a VOODOO LOUNGE lemezt reklámozta.

Nem koncerteznek Magyarországon

Ezért a bandát sohasem látom,

Számomra elérhetetlen álom

-A tehetetlenséget utálom,-

Őket hallgatom, a csodát várom:

Hallatszik a hangfalakból

És nem mondhatok le arról,

Hogy élőben is hallhassam,

Minek is húzzam-halasszam?

Lehetőség van – esély kéne

Eljutni a Stones koncertjére…

1995 augusztusában

Most 9 éve

Nos, mindenki ott volt

Akinek számított,

Igen, mindenki ott volt Budapest Sportcsarnokában

- Engem kivéve.

Marad a VOODOO LOUNGE, az álomkergetés,

Fergeteges lemez, de magnóról KEVÉS.

Legalább az új lemez megjelenhetne…

És akár még duplaalbum is lehetne,

Minél hosszabb, annál jobb.

Rolling Stones a legnagyobb!

Vannak olyan zenekarok,

Amiket sohasem fogok

Látni ebben az életben,

De túl sokszor elképzeltem,

Hogy a Rolling Stonest fogom,

Ez alapvető jogom!!

Más láthatja és pont én nem?

Nincsen igazság, úgy érzem!

Rajtuk nőttem fel (nameg a ,,Bitliszen’’),

Ez az oka annak, hogy itt hisztizem.

 

Végülis ez a ,,rajtuk nőttem fel’’ inkább áll Lennonékra, mint rájuk, hiszen Stonest csak 11 évesen kezdtem el komolyabban hallgatni, előbbieket viszont hatéves korom óta folyamatosan (nem is annyira a Beatles, mint Lennon szólókorszakát). Viszont, ha azt nézem, Stones-rajongásom is masszív: 12 éve tart már és egyre csak erősödik. Az bosszant csak, hogy hiába töltöttem le a Strippedet és a Sticky Fingerst a napokban, még mindig csak egy töredékét ismerem a lemezeiknek. Ezt mindenképpen pótolom júliusig.

Fórumokon írtam, hogy semmi sem gátolhat meg abban, hogy valamelyik környező országba kiugorjak megnézni őket, EGYVALAMI mégis visszatartott: hogy egyedül kellett volna mennem, hiszen senki sem szereti annyira őket a környezetemben, hogy velem tartson.

Még a pesti koncertre se, nemhogy egy külföldire. Gimi harmadikban (2003) mondta egy osztálytársam, hogy a szülinapjára Stones-jegyet kért az anyjától a pesti koncertre.

Én mondtam el neki, hogy kicsit félrenézték: Bécsben lesz a koncert, nem Pesten.

Utólag kiderült, neki azért volna nagy szám, mert ,,anyám ezt hallgatta és milyen komoly lenne elmenni rá’’. Persze nem a zene miatt volt neki fontos, csak azért, hogy részese legyen valaminek, aminek egykor a szülei. Tudjátok, átélni ugyanazt a fílinget, meg ilyesmi.

Sosem hallgatott Rolling Stonest. Nem égő úgy elmenni egy koncertre, hogy a zene másodlagos? Nem égő úgy elmenni egy koncertre, hogy nem hallgatod, nem ismered a dalokat, ,,csak a fíling miatt’’ – rosszabb esetben sznobizmusból-?

Van olyan koncert, ahova nem, van, ahova mondjuk csajozni megy az ember, vagy egyszerűen berúgni, de a Rolling Stones messze nem ez a kategória. Akinek igen, az meg is érdemli. Ők a nagybetűs ROCK AND ROLL oda-vissza. Még egy agyonkoptatott közhely, ha már így belejöttem: amit ők nem tudnak a rockról, azt nem is érdemes tudni.

Nagy szavak helyett idézhetném őket is: Ez csak rock and roll, de én szeretem.

Talán ez tartotta egyben őket ennyi ideig. Mert, hogy a pénz már régóta nem tényező, az egyértelmű. Hiába, hogy jelen turné minden idők legjövedelmezőbbje.

Ha a pénzért zenélnének, már 30 éve abbahagyhatták volna. De másról van itt szó.

Nekik ez az életük és én ezt nagyon tisztelem.

Kapcsolódó naplóbejegyzés:

  1. augusztus 19., péntek

Mick Jagger ’43-ban született, idén 62 éves. A Rolling Stones ’62-ben ,,született’’, most 43 éves.

Tegnap óta meg lehet hallgatni 4 vadonatúj Rolling Stones-dalt a hivatalos honlapon. Az új lemezről vannak természetesen, amely szeptember 6.-án jelenik majd meg, amit a Streets Of Love kislemez előz meg aug. 22.-én. Egy nappal előtte pedig a turné indul el A Bigger Bang World Tour 2005-2006 címmel. Rough Justice, Streets Of Love, It Won’t Take Long, This Place Is Empty (utóbbit Keith énekli) c. dalok hallgathatók és látható egy videó interjúrészletekkel az album kapcsán. Emellett korábban nem publikált fotókat is lehet nézegetni. Nem vitás, hogy minden idők legjobb rock’n’roll zenekaráról van szó, amikor a Rolling Stones-ról beszélünk. Most is épp a fenti 4 dalt hallgatom (épp a Streets Of Love megy), amelyek alapján egy fantasztikus albumot készítettek, megérte 8 évet várni rá. A zene ugyanolyan friss és élettel teli, mint 43 éve folyamatosan. Sőt, egyre csak jobb. Akik ilyen jók, azok ugyan miért hagynák abba?! Semmi okuk rá. Nem a pénzért zenélnek, hanem mert a Zene az életük. Mindkettő legendás. (Ti. az életük és a zenéjük is.) Meg akarom szerezni az összes sorlemezüket és jövőre, bárhol is lépnek fel Európában, ott kell, hogy legyek. Itt ülök és éppen az új Rolling*-lemez dalait hallgatom. Az a fantasztikus, hogy ugyanezt 1965-ben is megtehettem volna, ha éltem volna már. Csak akkor bakeliten hallgattam volna és nem Internetről megjelenés előtt (de azért legálisan). 40 évvel ezelőtt az Out Of Our Heads c. lemezt vártam volna tűkön ülve (amely 1965. szeptember 6.-án jelent meg), most pedig A Bigger Bang-et, amely napra pontosan ugyanakkor jelenik meg, mint az Out Of Our Heads! R.S.F.E.! *Tudom, hogy a legtöbb ,,sztónszos’’ gúnyolódik a rollingozáson, de hát sokan emlegetik így a zenekart (többek közt apámék), néha láthatóan én is.

Az itt leírtak után érthető, mennyire mágikus érzés volt a kezemben tartani a koncertjegyet hétfőn az Aréna pénztára előtt. Júliusban egy több, mint 10 éves álom teljesedik majd be számomra és ebből következően mindenképp az első sorból kell néznem a koncertet. Van pár zenekar, amit látnom kell ebben az életben és ha valamelyik, hát a Rolling Stones biztosan ilyen. Not Just A Concert – esetemben ez mindenképpen igaz. A szövegeleji idézethez: nagyon tisztelem Lennont, de a Stones-t illetően tévedett: nem hangzott el a kérdés sem a nyolcvanas években, sem azóta. Hogyha mégis, itt van rá a válasz: azért vannak együtt, mert ez a zene és ez a zenekar az életük. Csapatszellem, oké. De miért jelentené azt, hogy gondolkodásukban 16 évesek maradtak? Szellemileg és fizikailag frissebbek, mint az átlag ebben a korban. De nem, nem 16 évesek. Ők így ők. Külön-külön nem érnek ennyit. Egymagukban nem érnek fel azzal (életérzés, zene, stb.) amit így négyen képviselnek – együtt. Vajon mit szólna szegény Lennon, ha tudná, hogy 27 évvel később ,,those guys are still together’’?J És főleg, ha látná, hogy nem váltak nevetségessé, önparódiává, sőt egyre újabb rekordokat döntenek (lásd turné) és egyre vadabbakat nyilatkoznak (lásd KeithJ). Nem, ők nem hajlandóak se megöregedni, se lenyugodni. És ez nekem átkozottul tetszik. Hiszen gondoljatok Hobóra, sőt: nézzétek meg most! Fel tudnátok nézni rá? (Ezt a korosztályomtól kérdezem elsősorban.) Ősz loncsos haj, táskás szemek… Ellenben Mick Jagger? (Ha van a rocknak Olümposza, ő minden bizonnyal a megifjodott Zeusz.J) Többet nem is kell mondani. Szenzációs, hogy van egy zenekar, amelyik minden korosztályt meg tud szólítani a korabeliektől a tizen-huszonévesekig. Tátrai Tibor vagy Santana zenéje pl. számomra olyan poros ill. unalmas, hogy köhögök tőle. Semmit sem mond nekem, sajnálom. (Holott ők is ugyanaz a korosztály.) Ellenben a Stones-t ahogy van, magaménak érzem én is és fel tudok nézni rájuk, nemcsak tisztelem őket. Szenzációs, hogy van egy zenekar, aki egymaga képviseli a ’60-as éveket és az azóta eltelt időszakot is. (Mindenki más vagy halott, vagy önparódia. Komplett zenekarokról, nem szólistákról beszélek.) Szenzációs, hogy van EZ a zenekar, hogy éppen ők maradtak meg ennyi éven át és ilyen színvonalon.

Egyedülálló, szenzációs…CSODA.

A bejegyzés trackback címe:

https://virettapark.blog.hu/api/trackback/id/tr114187693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása